علت لثه سیاه چیست؟

دی ۲۹, ۱۳۹۷ توسط drentezar.com0
Depigment-Before-1200x803.jpg

علت سیاه بودن لثه چیست؟

رنگ لثه ی افراد متفاوت است. لثه های سیاه و سایر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از وضعیت پزشکی، دارو، سیگار کشیدن یا سایر عوامل زندگی باشد.

لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند . آنها می توانند از رنگ قرمز یا صورتی تا قهوه ای یا سیاه رنگ باشند.

سلامت دهان و دندان برای سلامتی عمومی ضروری است.

تغییرات رنگ لثه ها می تواند یک مشکل بهداشتی اولیه را نشان دهد، بنابراین فرد باید با یک پزشک برای تعیین علت صحبت کند.

علل لثه سیاه

طیف وسیعی از شرایطی است که میتواند باعث ایجاد لکهای سیاه شود، از این جمله هستند :

۱٫ ملانین

بدن به طور طبیعی melanin تولید می کند.

ملانین ماده ای است که به پوست، مو و چشم را رنگ می دهد.

هر چه بیشتر ملانین در بدن یک فرد موجود باشد، موهایش ، پوست و یا چشم هایش تیره تر می شود.

ممکن است که لثه های قهوه ای تیره یا سیاه هم به علت داشتن ملانین بیشتر در بدن باشد.

اگر رنگ لثه همیشه تیره باشد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

اگر رنگ لثه در طول یک دوره کوتاه تغییر کند ، یا اگر لکه های سیاه روی لثه ظاهر شود ، احتمالا توسط ملانین ایجاد نمی شود و ممکن است مربوط به یک مسئله پزشکی باشد.

۲٫ سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در لثه شود. این به عنوان melanosis سیگاریشناخته شده است.

سلول های اختصاصی در بدن به نام ملانوسیت ها ملانین تولید می کنند .

نیکوتین موجود در توتون می تواند ملانوسیت تولید کند تا ملانین بیشتری تولید شود.

ممکن است لثه بیشتر قهوه ای یا سیاه شود. تغییر رنگ ممکن است در قسمتی ز دهان یا در کل دهان طاهر شود.

در داخل گونه ها و لب پایین نیز ممکن است تغییر رنگ رخ دهد .

تحقیقات ارتباط بین ترک سیگار و کاهش تغییر رنگ لثه را اثبات کرده است .

همچنین نشان می دهد که قسمت های تیره شده لثه ها که ناشی از سیگار کشیدن است ممکن است برگشت پذیر باشند.

۳٫ دارو

Minocycline برای درمان آکنه و برخی از عفونت ها، مانند کلامیدیا استفاده می شود.

یک عارضه ناخواسته مینوسیکلین، رنگدانه یا تغییر رنگ است که گاهی اوقات در دهان رخ می دهد.

فرد باید با پزشک خود در مورد تغییرات ناشی از داروها صحبت کند، داروهای جایگزین نیز ممکن است در دسترس باشد.

۴٫ خال کوبی یا تتو آمالگام

خال کوبی آمالگام می تواند در هر نقطه از دهان ظاهر شود اما معمولا در کنار یک پر شدن ظاهر می شود که شبیه پچ سیاه، خاکستری یا آبی در داخل دهان به نظر می رسد .

آمالگام ترکیبی از فلزات مورد استفاده برای پر کردن و تاج دندان است. اگر ذرات این ماده در جای خود ننشیند ، می تواند زیر پوست لثه ظاهر شود.

درمان معمولا برای خال کوبی آمالگام مورد نیاز نیست، زیرا آنها هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کنند.

۵٫ Gingivitis حاد necrotizing ulcerative

Gingivitis حاد necrotizing ulcerative ، عفونت لثه است که همچنین به عنوان چاله دهان نیز شناخته می شود .

این باعث تب، لثه های دردناک و بوی بد نفس می شود.

عفونت میتواند باعث ایجاد لثه سیاه یا خاکستری شود درصورتی که یک لایه از بافت مرده در طول لثه ایجاد شود.

رشد سریع باکتری در دهان که معمولا به علت ژنژیویت است. باکتری ها ممکن است به علت ضعف بهداشت دهان، استرس، کمبود خواب یا رژیم غذایی نامناسب ایجاد شوند.

علائم اولیه شامل خونریزی لثه، نفس بد ، مقدار زیادی بزاق در دهان و احساس بیماری است. زخم ها ممکن است بر روی لثه ها در لبه دندان ایجاد شود.

درمان ساده است. دندانپزشک دهان را تمیز می کند و ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

شستشو دهان با دهانشویه ، دارو و مراقبت از دندان ها و لثه ها، به جلوگیری از عفونت های تکراری کمک می کند.

۶٫ بیماری آدیسون

بیماری آدیسون بر غدد فوق کلیوی تأثیر می گذارد که هورمون های مختلفی را ایجاد می کند. اختلال ،‌ این غده ها را از تولید هورمون های کافی متوقف می کند.

علائم اولیه عبارتند از:

• احساس تشنگی بیشتر از حد معمول
  • کاهش وزن ناخواسته
  • عدم اشتها
  • عضلات تضعیف شده

زمانی که بیماری آدیسون پیشرفت می کند، فرد ممکن است لثه ها و لب های تیره داشته باشد. اصطلاح پزشکی برای این hyperpigmentation است.

بیماری آدیسون همچنین در مواجهه با لب ها و لثه ها می تواند تکه های تیره تر پوست را در سایر نقاط بدن ایجاد کند.

شایع ترین مکان هایی که ممکن است تکه های تیره وجود داشته باشد بر روی زانو، کمربند، خطوط کف دست و زخم ها قرار دارد.

اکثر موارد بیماری آدیسون به علت مشکل سیستم ایمنی بدن است. این باعث می شود بدن به غدد فوق کلیه حمله و آسیب برساند.

بیماری آدیسون ممکن است باعث ایجاد عوارض شدید در صورت عدم درمان شود. اگر سطح هورمون ها کم می شود، می تواند منجر به بحران آدرنال شود.

نشانه های یک بحران آدرنال عبارتند از:

• کم آبی بدن
  • تنفس سریع و کم عمق
  • خواب آلودگی
  • پوست پرمویی و پوستی.

بحران آدرنال یک اورژانس پزشکی است.

۷٫ سندرم Peutz-Jeghers

سندرم Peutz-Jeghers یک وضعیت ژنتیکی است که می تواند خطر ابتلا به پولیپ یا سرطان را افزایش دهد.

یکی از نشانه های اولیه، ظهور لکه های قهوه ای تیره آبی یا قهوه ای است. این می تواند در دهان و همچنین روی پوست انگشتان و انگشتان ظاهر شود.

لکه های Putz-Jeghers معمولا در دوران کودکی ظاهر می شوند و با گذشت زمان ناپدید می شوند.

یکی دیگر از علائم کلیدی، خونریزی یا انسداد در روده است که معمولا در دوران کودکی اتفاق می افتد.

یک آزمایش ژنتیکی می تواند نشان دهد اگر فرد مبتلا به سندرم Putz-Jeghers می باشد یا نه .

درمان

درمان بیماری به علت بستگی دارد. شرایطی مانند عفونت لثه یا بیماری ادیسون معمولا برای درمان به دارو نیاز دارند.

ممکن است تغییرات رنگ لثه توسط سیگار کشیدن ایجاد شود که یک پزشک می تواند در مورد ترک سیگار راهنمایی و پشتیبانی کند.

دندانپزشکان زیبایی ممکن است سفید کننده لثه برای روشن کردن لثه ارائه دهند. با این حال، سفید کردن می تواند باعث آسیب به لثه شود و فقط باید توسط یک پزشک حرفه ای انجام شود.

جلوگیری

مردم می توانند بهداشت دهان و دندان را به طور مرتب با مسواک زدن روزانه دندان ها و کاهش استفاده از شکر حفظ کنند.

این اقدامات باید در کنار بازدید منظم دندانپزشک انجام شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای حفظ دندان ها و لثه ها است.

یک فرد همچنین می تواند  لثه خود را به طور مرتب و به آرامی با استفاده از یک مسواک نرم کند.

محصولات بهداشت دهان و دندان در بسیاری از داروخانه ها در دسترس هستند، از جمله مسواک،نخ دندان و دهانشویه.

خلاصه

با توجه به علل لثه های سیاه معمولا می توانند درمان شوند.

شرایط ژنتیکی اغلب نشان می دهد طیف وسیعی از علائم است که می تواند به یک پزشک یا دندانپزشک برای تشخیص بیماری کمک کند.

توجه به تغییرات رنگ لثه ها می تواند به یک فرد کمک کند تا در ابتدا متوجه بیماری شود و درمان را زودتر شروع کند .

جهت رزرو و مشاوره رایگان با مطب دکتر ساسان انتظار با شماره: ۰۴۱۳۳۲۷۳۱۵۸ تماس بگیرید

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

تلفن تماس کلینیک

رزرو نوبت آنلاین

شما می توانید برای تعیین وقت ویزیت با سیستم رزرو نوبت آنلاین به صورت ۲۴ ساعته نوبت خود را اخذ و در زمان مقرر به کلینیک مراجعه فرمایید.

نقشه ما بر روی گوگل

دنبال کنید

فعالیت ما را

کلینیک دندانپزشکی دکتر انتظار  بهترین مرکز دندانپزشکی آذربایجان می باشد که از سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرده و با سابقه ای درخشان در زمینه های مختلف دندانپزشکی (عمومی و تخصصی) خدمات ویژه ای به شهروندان گرامی ارائه می نماید.

کلیه حقوق این سایت برای دکتر ساسان انتظار محفوظ می باشد.

طراحی شده توسط : طراحی سایت در تبریز

Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Download Premium WordPress Themes Free